Erramun Martiarenarekin elkarlanean

Stem School Label

Zer da Stem School Label?

STEM School Labela European Schoolnet sareak bultzatutako Scientix plataformaren esparruan garatzen den aintzatespen-zigilua da. Scientix online irakasleentzako, ikertzaileentzako, hezkuntza politiken arduradunentzako eta Europako STEM hezkuntzan interesa duten beste eragile batzuentzako komunitate bat da.

STEM School Labelaren helburua Europako ikastetxeetako ikaskuntza zientifiko-teknologikoko arloetako gaitasuna ebaluatzea eta aitortzea da. Zigilu hori ematean, ikastetxeek STEM diziplinen esparruan egiten duten lan pedagogikoa diagnostikatu eta nabarmendu nahi da, zientzia, teknologia, ingeniaritza eta matematika barne hartzen baitituzte.

Zer esan nahi du Stem School Label-a lortzeak?

STEM School Labela lortzeak esan nahi du eskola batek kalitate nabarmena erakutsi duela arlo tematiko horien irakaskuntzan eta ikaskuntzan. Zigiluak bikaintasuna eta aintzatespena sustatzen ditu, ikastetxeek STEM hezkuntza sustatzeko eta XXI. mendeko erronkei zientziarekin eta teknologiarekin lotutako arloetan aurre egiteko ikasleak prestatzeko egiten dituzten ahaleginak nabarmentzen baititu.

STEM School Label lortzeko prozesuak ebaluazio- eta egiaztapen-prozesu bat eskatzen du. Prozesu horretan, eskolek STEM hezkuntzarekin duten konpromisoa erakutsi behar dute, praktika pedagogiko eraginkorren ebidentzia aurkeztu behar dute eta STEM diziplinekin lotutako proiektu eta jardueren adibideak eman behar dituzte.

Laburbilduz, STEM School Labela aintzatespen-zigilu bat da, zientzia, teknologia, ingeniaritza eta matematikako irakaskuntzan eta ikaskuntzan bikaintasuna erakutsi duten Europako ikastetxeei ematen zaiena. Arlo horietan hezkuntza-kalitatea sustatzean, zigiluak STEM hezkuntzan aintzatespena eta bikaintasuna bultzatu nahi ditu.

Zein da STEM School Label lortzeko prozesua?

 

STEM School Label-a lortzeko prozesua hiru atal nagusitan egituratu da: antolamendua, ebidentzien bilketa eta azken galdetegia. Urrats horien helburua da eskola eskatzaileek STEMen duten gaitasunaren ebaluazio zehatza eta osoa bermatzea.

 

1. Antolaketa:

Hasierako fase honetan, STEM School Labela lortu nahi duten eskolak antolatu egin behar dira eta ebaluazio-prozesurako prestatu. Horrek esan nahi du zigilurako ezarritako irizpideekin eta estandarrekin ohitu behar dela, eta bete beharreko baldintzak eta itxaropenak ulertu behar direla. Scientix plataformak eta European Schoolnet sareak etapa honetan laguntzeko emandako orientazio-materialak eta baliabideak eskura ditzakete eskolek.

 

2. Ebidentziak biltzea:

Behin antolatuta, eskolek STEMen duten gaitasuna eta ikuspegia frogatzen duten ebidentziak bildu eta aurkeztu behar dituzte. Horrek esan nahi du eskolan egin diren zientzia, teknologia, ingeniaritza eta matematikarekin lotutako jardueren eta proiektuen adibideak eta dokumentazioa eman behar direla. Ebidentzien artean egon daitezke ikasketa-planak, material didaktikoak, proiektuen deskribapenak, ikasleen testigantzak eta STEM curriculumean integratzeko adibideak.

Ebidentziak biltzeak aukera ematen die eskolei erakusteko nola inplementatu dituzten hezkuntza-praktika berritzaile eta eraginkorrak STEMen, nola sustatu duten pentsamendu kritikoa eta nola konpondu arazoak, eta nola sustatu duten lankidetza eta talde-lana diziplina horietan. Aurkeztutako ebidentzien kalitatea eta garrantzia ebaluatuko dira, eskolak STEM School Labeleko baldintzak betetzen dituen erabakitzeko.

 

3. Azken galdetegia:

Ebidentziak bildu ondoren, eskolek amaierako galdetegi bat osatu behar dute, STEMen duten ikuspegiaren funtsezko alderdiak ebaluatzeko. Galdetegi honek hainbat arlo landu ditzake, hala nola irakasleen prestakuntza eta gaitasuna STEMen, baliabide teknologikoen erabilgarritasuna eta erabilera, STEM proiektuetan eta lankidetzetan parte hartzea, eta hezkuntza-praktikek ikasleengan duten eragina eta STEM diziplinekiko duten motibazioa.

Amaierako galdetegiak eskolari eta STEMen duen ikuspegiari buruzko informazio gehigarria ematen du, eta horrek aukera ematen du arlo horietan duen gaitasunaren ebaluazio osatuagoa eta zehatzagoa egiteko. Azken galdera-sortaren ebaluazioa, aurkeztutako ebidentzien berrikuspenarekin batera, eskolari STEM School Labela emateko edo ez emateko erabakiarekin amaitzen da.

 

Oro har, prozesuaren hiru atal horiek (antolaketa, ebidentzia-bilketa eta azken galdetegia) egitura sendoa eskaintzen dute eskola eskatzaileek STEMen duten gaitasuna ebaluatzeko eta aitortzeko. Prozesu horri jarraituz, eskolek zientzia, teknologia, ingeniaritza eta matematikaren irakaskuntzan duten bikaintasuna erakusteko aukera dute, bai eta STEM School Label prestigiotsua lortzeko ere, hezkuntzaren esparruko kalitatearen eta aintzatespenaren bereizgarri gisa.

Begirada bat gure STEAM ekintzei

UDL enfokedun EKI unitate didaktiko digitalak

EKI proiektuaren unitate didaktiko digitalak, UDL (Universal Design Learning) ikuspegiarekin, ikasleen maila kognitiboen aniztasunari erantzuteko.

Zientzialari batek DNA atera du Haur Hezkuntzako ikasleentzat

Martxoaren 8an, Emakume Langilearen Nazioarteko Egunean, jarduera batzuk prestatu ditugu. Horien artean, ama zientifiko baten bisita izan dugu. Bertan, haur hezkuntzako ikasleei kiwiaren DNA prozesu erraz baten bidez nola atera erakutsi digu.

STEM proiektuetarako formakuntza

Haur Hezkuntzako irakasleak 15 orduko prestakuntza batera joan ziren STEM proiektua PBL metodologia erabiliz diseinatzeko, laborategiko oinarrizko materiala ahalik eta ondoen erabiltzeko eta laborategiko esperimentuak ikasgelan txertatzeko (PBL), besteak beste.

Heldutasun teknologikoaren ziurtagiria

Eusko Jaurlaritzak ziurtatutako heldutasun teknologikoa (tarteko maila). Horrek esan nahi du ikastetxeak Internetera modu seguruan konektatutako ordenagailuak erabiltzen dituela, ikasteko eta ebaluatzeko baliabideak, irakaslearen gidak eta erabiltzeko prest dauden ikasgelako planak dituen gordailu bat duela. Gainera, irakasleek beren material metodologikoa berritzen dute eta etengabeko mantentze teknikoa dute. Ipartek.com enpresa teknologikoarekin hitzarmena dugu helburu horietarako. Familiak eskolako sistema digitalera konektatuta daude.

Ikerketa Urdaibaiko erreserba naturalean

Lehen Hezkuntzako ikasleek unitate didaktiko bat egin zuten Busturiko Madariaga Dorrea ikastetxean, Urdaibaiko Biosfera Erreserbaren erdi-erdian dagoen ingurune natural batean. Parke naturaleko izaki bizidunak zuzenean ikusi ahal izan zituzten, haien eskura jarritako ekipo teknikoekin. Bisitan hitzaldi bat izan zen, espezie ezberdinak behatu eta identifikatzeko gidatu zituzten adituekin. Multimedia esperientzia interaktiboari esker, hezkuntza jarduerak ere osatu ahal izan zituzten.

Ingeniaritza hidraulikoari buruzko proiektu zientifikoa

STEM proiektuaren helburua da teknologian hidraulikaren zientzia aplikatzea. Ahalegin pixka batekin, indar handia eskatuko luketen gauzak egin ditzakegu. Jarduera hori, hasiera batean, taldeko ikasleek egin zuten, teknologiarako sarrera ikastaroaren curriculumaren barruan. Makina hidraulikoa eraiki ondoren, ikasleek makinaren portaera ikertu zuten, hainbat botoi probatuz. Ondoren, hidraulikaren oinarrizko printzipio fisikoak aztertu zituzten.

Ikaslearen ebaluazio pertsonalizatuaren txostena

Ikasle bakoitzaren ebaluazio-txostena, familiari bidalia. STEAM gaitasunak (besteak beste) koordinazioko irakasle-taldeak ebaluatzen ditu. Gaitasunak pixkanaka garatzen dira, denboran zehar eta egoera eta testuinguru errealetako esperientziaren bidez. Horregatik da garrantzitsua ebaluazio jarraitua. Hiruhileko bakoitzean, taldeak ikasleen errendimendua jasotzen du, eta Europako esparruan oinarritutako oinarrizko gaitasunen garapena islatzen duen txosten pertsonalizatua bidaltzen da digitalki.

Kotxea eraiki eta inbestigatu

Unitate didaktiko honetan, ikasleak auto pertsonalizatu bat eraikiko du eta, aldi berean, ikerketa bat egingo du (ikerketa-jarduera batzuk: datu-bilketa, behaketa, ondorioak, etab.), ahal den neurrian terminologia zientifikoa erabiliz. Ordenagailuz, autoa planifikatu eta diseinatzen dute, eta, azkenik, birziklatutako materialekin arte-ekoizpen paregabeen bilduma berezi eta polita egiten dute. Informazio hori digitalki partekatzen da familiekin (bideoak eta argazkiak), bai prozesuari dagokionez, bai azken produktuari dagokionez.

STEM ebaluatzeko irizpide koordinatuak

Gure ikastetxeko STEM irakasgaiak ebaluatzeko irizpideak irakasle-taldeak koordinatzen ditu. Esparru komun batean oinarrituta, ebaluazio-erreferenteak modu digitalean erabiltzen dituzte ikastetxeko irakasgai guztiek. STEM gaitasunak eta gainerako funtsezko gaitasunak ebaluatzeko irizpideak espezialitate bakoitzak diseinatzen ditu, eta irakasle-taldeak eta eskola-kontseiluak onartzen dituzte.

Sismologoaren bisita eta hitzaldia

Ianire Prudencio gure ikastetxeko ikasle ohia, Granadako Unibertsitatean lan egiten duen sismologoa eta geofisikaria, DBHko 4. mailara joan zen sismologia azaltzeko, ikasleei beren karrera aurkezteko eta dokumental geologiko bat ikusi ondoren foro batean parte hartzeko. Esperientzia honen bidez, irakasleek eta ikasleek mitoak desmuntatu ahal izan zituzten, bulkanologiaren errealitatea bertatik bertara ezagutu ahal izan zuten, eta begiak ireki ahal izan zituzten hain gertu ditugun lan aukeretara.

Teoria atomiko-molekularraren artelanak

Unitate didaktiko honek fisika, kimika, IKTak eta arteak nola lotzen ditugun islatzen du. Konpetentzien sekuentziak deskribatzen du, lehenik eta behin, ikasleek nola ikasten dituzten ikasgaiaren aldaketak. Gure inguruan gertatzen diren aldaketak azaltzeko, teoria zientifikoak bilatzen dituzte eta asko ikertzen dute. Teoria zinetikoa eta teoria atomiko-molekularra lantzen dituzte. Geroago, beren ikerketaren emaitzen berri ematen dute erakusketa publiko batean, talde txikietan lan eginez eta bitarteko digitalak erabiliz.

Unibertsitatearen eta eskolaren arteko lankidetza IAri buruzko ikerketan

Itxaropena Ikastolako irakasleek ikerketa-galdetegien bidez parte hartu dute Euskal Herriko Unibertsitateko Hezkuntza Teknologiako ikerketa-talde batek garatutako ikerketa-proiektu batean. Taldearen helburu nagusia Adimen Artifizialak (IA) hezkuntza-baliabide gisa duen eragina bilatzea da. Eskolarentzat onuragarriak izango dira elkarrekintzak eta adimen artifizialerako jarraibide berriak ikasteko eta ezagutzeko aukera emango digun txostena.

Autoebaluazio-jarduerak

Lanaren lehen plangintza baten bidez, gure STEAM konpetentziazko unitate didaktiko guztietan, ikasleei ikaskuntza-prozesua eta ebaluazio-irizpideak erakusten zaizkie. Lanean ari diren unean, autoebaluazioko eta autoerregulazioko jarduera digitalak eskaintzen zaizkie sistematikoki. Gainera, ezagutzen eta gaitasunen probak egiten dituzte, sekuentzia didaktikoan integratuta. Sekuentzia bakoitzean errefortzu-jarduera gehiago sartzen dira, ikasleek behar badituzte edo egin nahi badituzte ere. Praktika ona!